۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵

برای سومین سال متوالی:

کمبود آب در هامون سکوت روزه داران را شکست/ بحران تلخ کم آبی ادامه دارد

کمبود آب در هامون سکوت روزه داران را شکست/ بحران تلخ کم آبی ادامه دارد

خاطره تلخ قطعی آب به مدت 21 روز در سال گذشته و صفهای طولانی کنار تانکر های آبرسانی و بیدار خوابی برای ذخیره سازی آب تا پاسی از شب و همچنین خاموشی کولر ها در دمای 44 درجه به کابوس بسیاری از خانواده های هامون شهر در ایام تابستان و ماه مبارک رمضان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر از زاهدان، توفان شن، گرمای بیش از 44 درجه سانتیگراد و به تازگی قطعی های مکرر آب در شهر تازه تاسیس هامون از جمله مشکلاتی است که همچون سال های گذشته خاطره کم آبی در این شهر 7 هزار نفری را تکرار کرده است.

با گذشت بیش از سه سال مشکل کم آبی و وعده های مسئولان در رفع این نقیصه اما همچنان کمبود آب و حمل آب با گالن از روستاهای مجاور و یا انتظار در رسیدن آب توسط تانکر حکایتی ناتمام در این شهر است.

قطعی آب در چند روز گذشته باری دیگر موجب شد تا بسیاری از مردم هامون شهر با اعتراض های مکرر به رسانه ها  خواستار توجه جدی مسئولان آب و فاضلاب و تسریع در حل مشکلات این منطقه شوند.

با وجود اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در اردیبهشت ماه سال جاری به رسانه ها اعلام کرد مشکل آب در هامون شهر تا اواسط خرداد ماه به طور کامل رفع می شود اما موفق به عملی ساختن این وعده نشده است و اجرای پروژه انتقال خط لوله آبرسانی از تصفیه خانه سیستان به هامون شهر به طول تنها 20 کیلومتر همچنان به کندی پیش می رود.

وزیر نیرو از کمبود آب در هامون اطلاع دارد

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: با توجه به پیگیری های متعدد در سال گذشته و جلسه ای که با معتمدان و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد مشکلات مردم این شهر طی نامه ای به وزیر نیرو انتقال یافت.

حلیمه عالی در گفتگو با مهر اظهار داشت: معضل بی آبی در این شهر علاوه بر ارسال از طریق اتوماسیون اداری به صورت حضوری نیز به وزیر نیرو منتقل شده است و با وجود اینکه مسئولان آبفای استان قول دادند تا قبل از شروع تابستان این پروژه به اتمام می رسد اما متاسفانه این پروژه به پایان نرسیده است.

ذهن مسئولان به تامین آب زاهدان معطوف است

ابراهیم جلالیان از معتمدان محلی هامون شهر با انتقاد از خط انتقال دوم آب از زابل به زاهدان گفت: در حالی که خود مردم سیستان با مشکل کم آبی مواجه هستند چنین خبرهایی که تمامی فکر و ذکر مسئولان آب و فاضلاب استان را به آبرسانی زاهدان معطوف کرده است برایمان بسیار ناگواراست.

 وی با بیان اینکه مردم این شهرمشارکت بسیار زیادی در راستای منویات مقام عظمای ولایت در تحقق حماسه  سیاسی داشتند گفت: این انتظار را نیز از مسولان داریم که مشکلات ما را دریابند.

محسن صیاد نیز در این رابطه گفت: جای بسی تاسف دارد که مردم شهرستان زاهدان از آب زابل برای تامین آب استخر و سونا و فضای سبز استفاده کنند و پدر پیر بنده چشم به راه قطره ای آب برای رفع تشنگی خویش و خانواده اش بماند.

وی افزود: مدت زمان چهار ساله میزان کمی برای حل این معضل نیست و اینکه چرا حل این مشکل به این کندی انجام می شود جای بسی تامل دارد.

مسئولان رنج هامونی ها را حس نمی کنند

حسین قورزهی از شهروندان این شهر ضمن گلایه از بی توجهی مسئولان به مشکل بی آبی گفت: چهار سال است که فریاد می زنیم، مسولان هم می آیند و می روند، رسانه ها گزارش تهیه می کنند اما  آن چه در رمضان سال گذشته بر سر مان آمد امروز هم تکرارمی شود.

وی افزود: ای کاش مسئولان می آمدند و در دمای بالای 42 درجه آن هم با زبان روزه برای رفع نیاز خانواده خود آب را با گالن حمل می کردند و تمام روز را بدون وسایل سرمایشی سپری می کردند تا قسمتی از رنج و عذاب ما را درک می کردند.

وی افزود: تا زمانی که یک مسئول در زیر کولر گازی نشسته است و آب معدنی مصرف می کند درک صحیحی از رنج مردم ناشی از تشنگی و گرما نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نیمی از اوقات مردم این شهر صرف هوا گیری پمپ های آب و یا حمل آب از منازل دیگر و روستاهای همجوار می شود و این مشکل سال ها است که بدون پاسخ مانده است.

این شهروند با انتقاد از وضعیت امکانات رفاهی و چهره ی عمومی سیستان افزود: آب نخستین و حیاتی ترین نیاز طبیعی بشر است و در شرایط فعلی که بشر نیازمند بسیاری تکنولوژی های نوین و برتر است دغدغه ی تامین آب بسیار جانکاه است.

احمد صوفی نیز ابراز داشت: بنده کارگری هستم که شاید درآمد ناچیزم کفاف مایحتاج روزانه ام را ندهد اما بی آبی های موجود وادارم نموده روزانه ماشینی کرایه کرده و آب مورد نیاز خانواده ام را تامین کنم!

آبی در لوله نیست که انشعاب غیر مجاز باشد!

منصور صالحی یکی دیگر از شهروندان هامون شهر در انتقاد به پاسخ یکی از مسئولان آب و فاضلاب روستایی که شهروندان را متهم به داشتن انشعاب های غیر مجاز کرده است ابراز داشت: شما آبی در لوله ها پیدا می کنید که ما با انشعاب غیر مجاز آن را مصرف کنیم؟

وی ادامه داد : ما مردم صبوری هستیم که در طی این چند سال سخنی بر زبان جاری نکرده ایم اما مسولان به جای اینکه مرهمی بر زخم های ما بگذارند نباید با اینگونه اتهامات بر درد های ما بیفزایند.

غلامرضا قورزایی ازاعضای شورای اسلامی این شهر نیز گفت: متاسفانه در سال های نخستین تاسیس این شهر، چاره اندیشی بلند مدتی به منظور افزایش جمعیت احتمالی صورت نگرفته و معضلات موجود در گرو همین تصمیم گیری های مقطعی بوده است.

وی اظهار داشت: با تشدید شرایط بحرانی این شهر و مطابق وعده مسئولان برای تامین آب غیر شرب با تانکر های حمل آب روزانه تنها یک دستگاه به این شهر فرستاده می شود که آن هم برای این جمعیت 7 هزار نفری بسیار ناچیز است.

آب و فاضلاب روستایی مسئول تامین آب است

معاون بهره برداری آب و فاضلاب شهری سیستان در گفت و گو با مهر گفت: تامین آب شهر علی اکبر بر عهده ی آب و فاضلاب روستایی است و این نهاد موظف است آب شرب این شهر را تامین کند.

مددی اظهار داشت: طبق توافقات انجام شده آب و فاضلاب شهری می بایست مقداری آب به شبکه روستایی تزریق کند تا با کاهش بار مصرفی در سایر مناطق وضعیت آب شرب هامون شهر به حد نرمال برسد.وی گفت: شرکت آبفا برای اثبات حسن نیت خود میزان هشتاد لیتر بر ثانیه به شبکه روستایی در منطقه ادیمی آب می دهد و انتظار داریم که حداقل یک دهم این میزان را در این شهردریافت کنیم اما متاسفانه تا به حال اقدام قابل توجه ای صورت نگرفته است!

وی ادامه داد: این شرکت به منظور بهبود وضعیت آب شرب اقدام به ساخت مخزن دو هزارمتر مکعبی جهت ذخیره و پمپاژ آب کرده است.

وی افزود: پروژه  خط انتقال آب مجزا به این  شهر و از همه مهم تر تسریع در لوله گذاری خط انتقال در دوشیفت مجزا از مهم ترین فعالیت های این اداره برای رفع شدن مشکل بی آبی هامون شهراست.

آب و فاضلاب شهری باید خطوط آبرسانی ایجاد کند

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: هامون شهر و برخی از شهر های سیستان از جمله ادیمی و دوست محمد تا زمانیکه بر اساس تقسیمات کشوری روستا محسوب می شده است تحت پوشش تاسیسات آب و فاضلاب روستایی قرار داشته است و لذا از زمانیکه به شهرستان ارتقا یافته اند باید تحت مجموعه آب و فاضلاب شهری قرار بگیرد.

نصرالله چاری افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری هنوز خطوط مستقل تامین آب برای این شهر ها تعریف و ایجاد نکرده است لذا کماکان آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی ادامه دارد.

وی افزود : شهر هامون در انتهای شبکه روستایی قرار دارد و به تبع آن مشکل افت فشار آب در سنوات گذشته همواره گریبان گیر این شهر بوده است .

چاری گفت: برای حل مشکل شهر هامون اگرچه شرکت آبفای شهری در حال احداث خط لوله ی مجزاست اما تا زمان اتمام این پروژه همکاران تابعه این شرکت نیز طرح های متعددی برای تزریق مقدار معینی آب به شبکه توزیع برای رفع مشکل ساکنان این شهر را در دست اقدام دارند.

وی گفت: نیاز آبی منطقه سیستان یک هزار و650 لیتر آب در ثانیه است که در حال حاضر تنها 700 لیتر بر ثانیه آب برای توزیع موجود است.

وی  افزود: هامون شهر در گذشته از منابع آب و فاضلاب روستایی تغذیه می شده است و با توجه به اینکه به شهرستان ارتقا پیدا کرده اما هنوز هم از همان تاسیسات روستایی تغذیه می کند و لذا امکان پاسخ به جمعیت شهری وجود ندارد.

تانکرها به کمک مردم می آیند

فرماندار هامون نیز در این رابطه گفت: به منظور رفع مشکل موقت مردم چندین دستگاه تانکر آب رسانی در اقصی نقاط شهر مستقر خواهند شد.

حمید رضا فخررحیمی در گفتگو با مهرضمن عذر خواهی و تشکر از صبوری مردم هامون شهر اظهار داشت: خوشبختانه در راستای سیاست های کلی نظام که همانا ایجاد مطلوب ترین شرایط رفاهی برای همه ی آحاد مردم ایران است  بخش شیب آب به شهرستان هامون ارتقا و با استقرار فرمانداری بسیاری از معضلات این منطقه به صورت ویژه در دست بررسی است.

وی گفت: وضعیت نامطلوب بازار های جهانی و وضعیت اقتصادی کشورعوامل موثر در کاهش سرعت خط انتقال آب به شهر هامون بوده است.

فرماندارهامون گفت: از همان روز های نخست افتتاح فرمانداری یکی از دغدغه ها وضعیت آب هامون شهر بوده که با پیگیری ها ی متعدد پروژه خط انتقال آب به این شهر کلید خورد که متاسفانه دراوایل کار با عدم تامین لوله و اتصالات آن هم به سبب مشکل تامین ابزار مورد نیاز از خارج کشور رو به رو شد.

وی با بیان اینکه پروژه خط انتقال آب با سرعت در حال انجام است افزود: این که بنده بگویم همین فردا یا چند روز دیگر مشکل  این شهر به طور کامل حل می شود سخن به جایی نیست اما مردم هامون شهر مطمئن باشند که رفع این مشکل همواره در اولویت قرار دارد.

وی همچنین از تشکیل کمیته چهار نفره به منظور ارتباط مستمر با مردم خبر داد و گفت: این کمیته متشکل از بخشدار، مسئول آب و فاضلاب هامون شهر، مسئول آب و  فاضلاب روستایی و یکی از اعضای شورای اسلامی است که وظیفه دارند ضمن استقرار به صورت شبانه روزی در شهر وضعیت موجود را از نزدیک رصد و نتایج حاصله را جهت تصمیم گیری اعلام کنند.

......................

گزارش: داود صیاد

 

کد خبر 2100280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha